Vores undervisningsformer

  • Oplæg og faglig integration

    På uddannelsen formidles den teori og metode som lægger op til de studerendes arbejde med sig selv og med den faglige profession som de skal dygtiggøre sig i.

    Vores undervisere arbejder ud fra klare læringsmål, teoretisk funderet viden, klar kobling til litteratur og så med stort fokus på at gøre viden anvendelig i praksis. Formidlingen inddrager eksempler fra praksis, og konkrete anvisninger til hvordan den tilegnede viden kan benyttes.

    Alle undervisere skaber rum til spørgsmål og diskussion, men sørger for at holde et skarpt læringsrum på samme tid. Vores undervisere er ansat fordi de er dygtige og levende formidlere som formår at omsætte fagligt komplekst stof til inspirerende pointer.

  • Færdighedstræning

    De studerende får på hvert modul anledninger til at træne og øve færdigheder i praksis. Der er en opmærksomhed på at lave tydelige øvelsesbeskrivelser og give de studerende inspirationsark med til træningen, så de har de bedste forudsætninger for at lykkes med opgaven. Underviserne kommer rundt og superviserer undervejs og vi træner de studerende fra start i at skabe et trygt øverum – også ift. at give og modtage feedback.

  • Retræte hvert andet år

    Som en særlig del af det årlige undervisningsprogram tager vi på 3-dages retræte i skønne omgivelser på Kirsebærgården på henholdsvis 1. år og 3. år.

    Vi vil på de 3 dage have anderledes rammer om undervisningen, og sørge for ekstra fokus på fordybelse og personligt arbejde. Vi vil ligeledes hjælpe de studerende til at have fokus på vigtigheden af at tage sig af sig selv i arbejdet som hjælper.

    Vi ved at det gør noget positivt for gruppedynamikken og sammenholdet for årgangen at være afsted med uafbrudt tid sammen. Den ekstra tryghed som vil opstå er med til at gøre vores læringsrum mere dybt, da de studerende vil få lettere ved at være modige og bringe sig selv i spil.

  • Gruppeproces og selvrefleksion

    Vi starter altid et modul på uddannelsen med ‘tjek ind’ ift. de studerendes egen proces og udvikling. Det er en vigtig del af at kunne varetage opgaven som psykoterapeut at have løbende refleksioner omkring egen selvudvikling og egne mønstre i relationer.

    Vi har også i løbet af modulerne gruppeproces hvor de studerende arbejder mere aktivt med kommunikation og roller i forholdet til de medstuderende.

  • Live-demonstrationer

    Som et centralt led i undervisningen i metode benyttes live-demonstrationer hvor undervisere går forrest med at vise de studerende hvordan færdigheder benyttes i praksis. De vil i høj grad forekomme på 3. og 4. år i tilegnelsen af terapeutiske metoder, men på 1. og 2. året vil det også gøre sig gældende omkring relationskompetence og samtaleteknik, samt gruppeledelse.

    Det er et omdrejningspunkt i vores forståelse af god formidling at vise det vi taler om i praksis, så vi gør det så meget som vi kan.

  • Stamgruppeøvelser

    De studerende inddeles fra studiestart i stamgrupper på ca. 5 studerende. Disse grupper vil undervejs på studiet danne ramme om gruppearbejde, hvor det kan være trygt og mest arbejdsomt at falde ind i den vante rytme som gruppen får etableret med hinanden. Sporadisk skiftende grupper kan forhindre et produktivt læringsmiljø, men vi søger at de studerende får prøvet at arbejde sammen med andre end stamgruppen i fx makkerrefleksioner eller færdighedstræning.

  • Studievejledning

    Der vil skabes et rum til at de studerende kan få sparring i løbet af studiet når der opstår behov for det. Der kan være behov for at drøfte udfordringer eller overvejelser ift. at få det bedste udbytte af studiet.

    Det kan være vigtigt at få hjælp til en plan for hvordan man får det bedste udbytte af studiet, eller få sparring til det som føles svært. Vores studievejleder er klar til at hjælpe med stort og småt.

  • Træningsaftner - frivillige

    Fordi vi vægter træning så højt vil vi udbyde ekstra aftner med dette fokus. Vi sætter et program op for dagen så de studerende igangsættes på en god måde, og vi er med hele vejen til støtte og supervision.

    Der vil være demonstrationer og konkrete øvelser som afsæt for træningen og der vil være studerende fra flere årgange til stede, som kan træne med hinanden.

  • Specialer - supplerende

    Undervejs i studiet introduceres de studerende til mange forskellige målgrupper, metoder og specialer i det psykoterapeutiske felt. Når vi vil sikre en forbydet grunduddannelse ift. kernekompetencer, må vi også skære fra på at nå ud i alle afkroge af feltet.
    Derfor tilbyder vi specialer som 3-dages moduler hvor der vil være en mulighed for at gå i dybden med emner som fx skilsmisse, mundful self-compassion, samtaler med børn, Diagnoser og pårørende problematikker m.m.