Forskningsfakultetet

Som en del af uddannelsen til psykoterapeut skal de studerende på Akademiet Indre By gennemføre 5 forskningsmoduler inden den afsluttende eksamen. Forskningsmodulerne varetages af vores kvalificerede undervisere ved forskningsfakultet, som tilbyder de studerende onlineundervisning i de vigtigste emner indenfor videnskabsteori og psykoterapiforskning.

Målet er, at skabe øget bevidsthed om, at hver gang vi modtager en klient i vores praksis, går der et lille forskningsprojekt i gang, hvor vi opstiller nogle hypoteser omkring klienten og klientens behov, som vi løbende monitorerer og tilpasser i vores samtaleforløb

Forkningsmodulerne sikrer kvaliteten og det høje faglige niveau på Akademiet Indre By, og gør psykoterapeut MPF-titlen mere sammenlignelig med de offentlige uddannelser.

  • Dr. Charlotte von Bülow, underviser og PhD M.Education

    Charlotte har en Ph.d. i undervisning og besidder et solidt fundament inden for ledelse og undervisning i ledelse. Hun bidrager med omfattende viden om forskning og metoder i egen praksis. Derudover underviser Charlotte som lektor på Bristol Business School, hvor hun fokuserer på ledelse. 

    Hun er særligt optaget af ledelse som en inkluderende praksis, distribueret ledelse, successionsopbygning, opmærksomhedsetik, håndtering af usikkerhed, negativ kapacitet og innovation i undervisning og læring.  

    De studerende vil drage fordel af Charlottes engagement i forskningsfeltet, da hun gerne deler sine erfaringer og opnåede resultater. Hun brænder for at fremme rollemodellering og etisk opmærksomhed i ledelse, hvilket vil skinne igennem i hendes måde at møde de studerende på. 

  • Dr. Fergus Anderson, underviser, Ph.d. M.Education

    Fergus har en Ph.D. i undervisning med fokus på bevidsthed. Han er interesseret i det tænkende menneske og anvender fænomenologi samt førstepersonsmetoder til at undersøge dette emne. De studerende vil drage fordel af Fergus' omfattende ekspertise inden for fænomenologiske forskningsmetoder. Han brænder for at forstå og videreudvikle mikrooplevelser. 

     

  • Finn Janning, underviser og Ph.d. i filosofi

    Finn har en Ph.D. i filosofi og besidder stor erfaring som foredragsholder samt udvikler af ledelseskurser og personlige udviklingsprogrammer. Hans fokus ligger på at implementere mindfulness i kombination med vestlig filosofi. De studerende vil drage fordel af hans engagement, som udspringer af den sokratiske lære: Hvilke liv er værd at leve? 

      

  • Jelena Popov, kulturpsykolog og Ph.d.

    Jelena er kulturpsykolog, og med en Ph.D. der omhandler overgangen fra studie til erhvervslivet, har hun indgående viden om og fokus på overgange. Hun er optaget af, hvordan psykologiske begreber og ideer kan anvendes til at undersøge læring, arbejde og kreativitet i forskellige sociale praksisser samt bidrage til social retfærdighed.  

    De studerende vil have gavn af hendes undervisningserfaring og dybe forståelse af forskning. 

  • Karen Dons Blædel, psykoterapeut MPF og Ph.d.

    Karen er psykoterapeut og har en Ph.D. med fokus på kommunikation, organisatoriske kompetencer og behov. Hendes hovedfokus ligger på stress, angst, konfliktløsning og behandling af mobning. Hun brænder for at hjælpe mennesker i krise, både individuelt og på gruppeniveau.  

     De studerende vil drage fordel af Karens omfattende erfaring og dybe viden om mennesker i krise samt hendes undervisningserfaring. 

  • Niels Viggo Hansen, underviser og Ph.d. i filosofi

    Niels er Ph.D., filosof, fysiker og mindfulnesslærer. Han er medlem af lærerstaben på Dansk Psykoterapeutforeningens forskningsmoduler. Niels er optaget af mennesker og fællesskaber samt hvordan man kan fremme den visdom, der findes i disse. Hans tilgang er ydmyg, åben og nøjagtig.  

     De studerende vil drage fordel af Niels’ åbenhed og den gensidige erfaringsdeling, han tilbyder. 

  • Pernelle Rose, psykoterapeut og Ph.d.

    Pernelle er psykoterapeut med en kandidatgrad i pædagogik og psykologi. Hun arbejder som familiebehandler i Ballerup og er ekstern lektor på Aarhus Universitet. Med mange års erfaring i at arbejde med børn og deres familier er hun opmærksom på de omstændigheder, der kan påvirke kvaliteten af samspillet.  

    Pernelle har specialisering i mentalisering, tidlig indsats, sorg og krise samt tidlig tilknytning. De studerende vil drage fordel af Pernelles omfattende viden om forskning og hendes støtte til kritisk vurdering af aktionsforskning i forbindelse med psykoterapi. 

  • Søren Willert, underviser, Mag.art.(psych) og lektor Emeritus

    Søren er psykolog og lektor emeritus med over 50 års erfaring i universitetsregi. Han beskriver sig selv som en "universitetsbaseret praktiker" og har haft ansvaret for en række psykosociale hjælpefunktioner.  

    De studerende vil drage fordel af Sørens praktiske erfaring samt hans nysgerrighed omkring menneskers frisættelse og selvforvaltning. 

  • Ulrik Houlind Rasmussen, underviser, Ph.d. i filosofi og psykoterapeut MPF

    Ulrik er psykoterapeut og har en Ph.D. i filosofi. Han er lektor og fagkoordinator på Københavns Professionshøjskole. Hans arbejde præges af klarhed, integritet og en forundring over at genforbinde sig med sin dybeste væren, samt at vække en ny måde at sanse, mærke, elske og leve på. De studerende vil drage fordel af Ulriks omfattende viden om basale forskningsprincipper og videnskabsteoretiske perspektiver.