Etiske retningslinjer

På Akademiet Indre By følger vi de gængse etiske regler for at praktisere terapeutisk arbejde. Vi henholder os til vores fagspecifikke etiske regler som psykolog og psykoterapeut, og medregner forholdemåderne fra begge professioner i vores retningslinjer for de studerende.

Dansk Psykoterapeutforeings etikregler
Dansk Psykologforenings fire etiske principper


Som uddannelsesinstitution følger vi de etiske regler, som er opsat af Dansk Psykoterapeutforening og The European Association of Psychotherapy (EAP).
Læs mere her

De studerende, undervisere og medarbejdere vil have de etiske regler tilgængelige, og vil underskrive kontrakt på at overholde dem under uddannelse på Akademiet Indre By.

Akademiets interne etiske retningslinjer

  • Uddannelsesledere, medarbejdere, undervisere og studerende skal alle være opmærksomme på at opretholde en professionel omgangsform. Dette indebærer aldrig at miste blikket for den professionelle relation, og ikke at lade relationen blive for venskabelig eller intim. Det er vigtigt, at den professionelle omgangsform involverer stillingtagen til det etiske ansvar hos uddannelsesledere og undervisere overfor de studerende i særlig grad.

    Dette indebærer at uddannelsesledere og undervisere udviser respekt, empati og ligeværdig behandling af alle studerende, og arbejder med egne triggere, hvis forholdet til enkelte studerende viser sig udfordrende.

    Professionel omgangsform indebærer også at der tales ordentligt både til og om alle på Akademiet og at humor og afslappede kommentarer er afstemt og tilpasset efter kontekst.

    Der vil ikke tolereres grænseoverskridende eller voldsom adfærd af nogen karakter, herunder vredesudbrud, anklager, høj påvirkning af alkohol, upassende seksuel adfærd m.m. I disse tilfælde vil situationen indberettes til Psykoterapeutforeningens etikudvalg.

  • For at sikre, at der ikke sker en unødig sammenblanding af interesser eller informationer, må de studerende ikke gå i terapi hos uddannelsesledere eller undervisere. Ligeledes modvirker det en forskel i kendskabet til de forskellige studerende fra undervisernes side, hvilket potentielt kunne risikere at gøre rummet utrygt eller ulige.

    Det er vigtigt, at de studerende ikke bringes i risiko for at udvikle et usundt (afhængigt eller idealiseret) forhold til undervisere/uddannelsesledere.

  • Alle på Akademiet er underlagt tavshedspligt og underskriver kontrakt på dette ved samarbejdets start.

    Det betyder at ingen personlige oplysninger videregives til andre, da de processer som foregår i undervisningen betragtes som fortrolige. Alle informationer om studerende og klienter opbevares indenfor den gældende lovgivning om GDPR og personfølsomme data.

  • Når de studerende laver terapeutisk træning og undervisere laver terapeutiske demonstrationer, er det vigtigt, at vi sikrer et rum til feedback og bearbejdning.

    Vi må ikke miste blikket for den ekstra eksponering og sårbarhed der er på spil, når man bringer sit eget terapeutiske stof med ind i et grupperum og et læringsrum.

    Vi tager som uddannelsesledere og undervisere derfor ansvar for at skabe et trygt rum med tydelig rammesætning, feedback og opfølgning. Vi er ansvarlige for at lære de studerende samme ordentlighed i deres gruppeprocesser med hinanden.

  • På Akademiet Indre By vil vi sikre gode processer omkring uenigheder, konflikter og frustrationer. Vi stiller os til rådighed for de studerende som facilitatorer, når noget går skævt i deres relationer til hinanden, og vi lægger op til dialog der hvor der er konfliktstof med os undervisere.

    Hvis den studerende ønsker det, eller vi vurderer det er nødvendigt, stiller vi os til rådighed som mæglere/facilitatorer i en dialog mellem en anden underviser og en studerende. Dette, hvis dialogen er fastlåst eller sårbar.

    Vi kan ligeledes tilbyde et rum med en ekstern facilitator, hvis det vurderes mest hensigtsmæssigt eller er et eksplicit ønske fra en studerende. Det samme gør sig gældende, hvis der opstår konflikt i undervisergruppen. Vi efterstræber et miljø, hvor det der skaber uro og frustrationer kan tages i opløbet, og vi er opsøgende over for en tryg dialog og feedback, hvis vi fornemmer, at noget ikke er som det skal være.

  • Det er centralt, at vi som uddannelsessted, i alt hvad vi foretager os, er eksemplariske rollemodeller, når det kommer til den faglige etik i arbejdet med psykoterapi.

    Vi er ekstra opmærksomme på at formidle dilemmaer og bevæggrunde bag vores beslutninger, og vi klæder de studerende på til at foretage grundige og velbegrundede vurderinger omkring de klienter og interventioner, som de varetager.

    Vi ser det også som vores væsentlige ansvar at klæde de studerende på til at kende deres egne begrænsninger, og at opdage psykopatologiske udfordringer hos klienten, som ligger uden for deres kompetenceområde.

    Vi underviser i etik omkring viderehenvisning og afslutning af forløb, og klæder de studerende på til at lave relevant assessment, justering og behandlingsplaner i deres forløb.

    Hvis de studerende eller underviserne bliver opmærksomme på forhold som ikke er i overensstemmelse med de etiske retningslinjer, så skal dette meddeles til uddannelseslederne.