Vores underviserteam
Vi har en samlet gruppe af fagfolk, som gør sig umage med de studerendes faglighed. Vi har forskellige specialer, erfaringer og metoder, som vi er klar til at formidle for de studerende på engagerende måder. Vi er ydmyge, og villige til at bringe os selv i spil. Vi går op i at skabe et trygt og godt rum for læring. Læs mere om os herunder.
-
Trine Hjorth Bønnerup
UDDANNELSESLEDER, FAGLIG LEDER OG PSYKOLOG
Trine er uddannelsesleder, fagligt ansvarlig og psykolog med speciale i relationer, kommunikation og konflikter. Trine tager fagligt afsæt i metoderne Emotionsfokuseret parterapi og Intensiv Dynamisk kortidsterapi og er som terapeut meget optaget af at hjælpe klienter til at forstå og træde ud af fastlåste mønstre – både med sig selv og i relationer. Trine er en erfaren underviser, supervisor og udvikler af faglige tilbud indenfor det relationelle område. Hun er medindehaver af Psykologhuset København K og medvirker som ekspert og parterapeut i årets udgave af programmet Gift ved første blik.
Trine har erfaring indenfor højkonflikt skilsmisse og udvikling af gruppetilbud til både par, skilte og individuelle. Hun er en tryg tovholder, som de studerende kan læne sig op ad, og som samtidigt vover at give feedback og udfordre én til at tage vigtige skridt i den personlige og faglige udvikling. Trine er en ambitiøs fagnørd, som sigter efter at skabe de bedste rammer for læring for de studerende, og som altid står klar til lytte på feedback og idéer til faglige forbedringer.
De studerende vil møde Trine som en gennemgående underviser indenfor temaerne: Relationskompetence, forsvarsstrategier og faldgruber, emotionsteori, gruppeledelse, feedback og ydmyghed, overføring/modoverføring og terapeutisk færdighedstræning.
-
Rikke Hermansen
UDDANNELSESLEDER, STUDIEVEJLEDER OG PSYKOTERAPEUT MPF
Rikke er uddannelsesleder, studievejleder og psykoterapeut MPF og specialiseret indenfor metoderne Emotionsfokuseret parterapi og Internal Family System. Rikke har faglig baggrund som lærer og længerevarende erfaring som projektleder og udvikler af undervisningstilbud til fagfolk i skoler og kommuner. Hun er erfaren supervisor og underviser af psykoterapeuter. Hun er medindehaver af Psykologhuset København K.
Rikke har stor faglig ballast i det relationelle arbejde med par, skilte forældre og familier, og har en særlig evne til at skabe et trygt rum med flere til stede. Rikke har kompetence i at uddanne gruppeledere og facilitere gruppeprocesser, som hjælper den enkelte til at føle sig forbundet, mindre forkert og løftet ift. sine udfordringer eller livsvilkår. Hun bruger sig selv på en tryghedsskabende måde og bringer gerne humor og energi med sig ind i undervisningslokalet.
De studerende vil møde Rikke på mange af modulerne, da hun varetager de centrale emner i de studerendes grunduddannelse, fx empati, kontakt, relationskompetence, gruppeledelse, etik og ansvar, sorg og krise m.m. Rikke er i sin funktion som studievejleder klar til at gribe de studerendes spørgsmål, bekymringer eller vaklen ift. egen proces.
-
Signe Steenberger
UNDERVISER, PSYKOLOG OG GRUPPELEDER
Signe er autoriseret psykolog med et stort fokus på at fremme tryg tilknytning og vitalitet både mellem mennesker og indadtil til dele af os selv. Signe er en erfaren Internal Family Systems terapeut (IFS) og er en af landets førende undervisere og trænere i metoden. Derudover afholder hun grupper for professionelle omsorgsgivere og terapeuter i Mindful Selvmedfølelse (MSC) og står for retræter i selvomsorg og naturbaseret mindfulness. Hun brænder for at behandle og forebygge omsorgstræthed hos fagpersoner, og har lang undervisningserfaring bl.a. som lektor på institut for psykologi.
De studerende vil få glæde af Signes inspirerende undervisning indenfor temaerne: Psykens mange dele, selvmedfølelse og forebyggelse af udbrændthed, forbindelse indadtil og udadtil og på overbygningen terapeutiske færdigheder og greb ud fra metoden IFS.
Signe har desuden årelang faglig kompetence i metoden emotionsfokuseret parterapi og er certificeret supervisor i metoden. Hun tilbyder støtte til parterapeuters egenterapi og udvikling i rollen som parterapeut.
-
Bruno Vinther
UNDERVISER OG PSYKOLOG
Bruno er psykolog med et solidt fagligt fundament i metoderne emotionsfokuseret parterapi og systemisk/narrativ terapi. Bruno underviser og superviserer fagfolk i metametoden Feedback Informed treatment, som sigter efter at skabe engagerede og effektfulde samtaleforløb. Bruno er engageret i at støtte fagfolk til at udvikle terapeutiske færdigheder og lykkes med at justere metode og tilgang efter den enkelte klient.
Bruno vil bidrage med skarp og nærværende undervisning i psykoterapiforskning og hvad der virker i terapi, betydningen af alliance og vigtigheden af at kunne give og modtage feedback. Han har en særlig opmærksomhed på sprogets magt i den professionelle samtale, og vil på overbygningen bidrage med viden og øvelser med afsæt i den narrative tilgang. Bruno er en fagnørd på den gode måde, og er hele tiden i færd med at videreudvikle sin egen faglighed. Han bruger gerne af sig selv i sin undervisning, og går op i at skabe levende læringsrum i øjenhøjde med de studerende.
-
Evaloa Schou
UNDERVISER OG KROPSTERAPEUT
Evaloa er specialiseret i traumeinformeret kropsterapi og har omfattende viden om nervesystemet og betydningen af selvregulering. Hun har særligt nørdet med polyvagalteorien og formidler kun viden, som hun selv har en dyb forståelse af og som er gennemarbejdet oplevelsesbaseret og kropsligt.
Evaloa er vores ankerpunkt ift. det kropslige arbejde, og hun vil hjælpe de studerende med at få en forankret forståelse af eget nervesystem og en bevidsthed omkring betydningen af selvregulering, dossering, afstemthed i relationer generelt og i terapeutisk arbejde. Evaloa vil bidrage med levende, legende undervisning og opbygge en værktøjskasse af kropslige reguleringsteknikker med de studerende, som vil støtte dem både personligt og fagligt.
Evaloa arbejder altid med stor respekt og ydmyghed omkring grænser og sætter en ære i at tjekke af og skabe fleksibilitet i læring og udvikling – både som kropsterapeut og som underviser.
-
Line Brøgger Mikkelsen
UNDERVISER OG PSYKOLOG
Line er en psykolog med faglig kompetence i det relationelle arbejde. Hun er specialiseret i metoden emotionsfokuseret parterapi (EFT), og er certificeret og godkendt supervisor i metoden. Hun vil stå for undervisning i emotionsteori og hjælpe de studerende til at udvikle deres relationskompetence og sidenhen terapeutiske færdigheder.
Line har desuden efteruddannelse indenfor Intensiv Dynamisk Kortidsterapi, hvilket understøtter hendes grundige arbejde med klienternes egne forsvarsstrategier i kontakten med hinanden. Hun vil være én af de undervisere, som støtter særligt op omkring de studerendes faglige og personlige udvikling og faciliterer gruppeprocesser undervejs på studiet. Hun vil arbejde med færdighedstræning i de metodiske greb i EFT, og lave praksisnær undervisning via live-demonstrationer i pararbejdet. Line er en dygtig formidler og en tryg støtte for de studerende i deres personlige og faglige udviklingsproces. Hun har blik for fagets mange nuancer, men formår at gøre læringen enkel og håndgribelig.
-
Maria Dressler
UNDERVISER OG PSYKOLOG
Maria Dressler er psykolog og indehaver af HAFU - Institut for Liv. Hun brænder for almindelighedspsykologi, et begreb hun selv har udviklet, som omhandler det levede liv i familien.
Maria har specialiseret sig i aggressiv adfærd hos børn og unge, angst, belastningsreaktioner og familierelationer Hun er også udvikler af Diamantforløbene, Børneekspertmetoden og har et fagligt skarpt blik på vigtigheden af at forstå og oversætte børns logikker og følelsesmæssige triggere.Hun har mange års erfaring som ekstern lektor i socialpsykologi og kvalitative metoder ved Københavns Universitet, og som supervisor og underviser af forskellige faggrupper har hun opbygget et solidt erfaringskatalog. Hun har udgivet flere relevante bøger, og er en stærk og inspirerende formidler på feltet.
De studerende vil få stor gavn af Marias omfattende viden og inspiration til greb i samtaler med børn, unge og familier.
-
Søren Marcussen
UNDERVISER OG PSYKOTERAPEUT
Søren er psykoterapeut og har en diplomuddannelse i ledelse. Han er afdelingsleder på Center for Familieudvikling, hvor han har årelang erfaring i arbejdet med par, familier og skilte forældre. Han har stået for udviklingen af projekter og uddannet fagfolk i arbejdet med relationer og konflikter i mange år, og har specialiseret viden ift. sammenbragte familier og højkonflikt skilsmisse.
Søren er en garvet formidler med stor viden om didaktik og lederskab, og han vil kunne støtte de studerende til at finde deres egen stil og stemme i rollen som både gruppeleder og terapeut. Han uddanner og certificerer løbende fagpersoner i kommunikationskurserne PREP (parkursus) og KIFF (videre efter skilsmissen), og har en særlig skarphed når det kommer til at give faglighed videre, så det lander i både teori og praksis.
De studerende vil få gavn af Sørens solide viden og engagerende formidling i følgende temaer: Personligt lederskab og konflikthåndtering, faglig formidling og ydmyghed, komplekse familieformer, skilsmissekonflikter og sammenbragte familier.
-
Rosa Ølgaard
UNDERVISER OG PSYKOLOG
Rosa er psykolog med stærk faglighed indenfor tilknytningsteori, krise- og traumearbejde og med særligt speciale i familiedannelse, sårbare graviditeter, fertilitet og efterfødselsreaktioner. Rosa vægter ydmyghed som fagperson højt og giver modspil til kulturelle dogmer, som hviler på et uoplyst grundlag. Hun bruges som ekspert i medier og som konsulent i faglige sammenhænge med afsæt i hendes velfunderede specialviden og gode evne til at formilde komplekst stof på en enkel og indlevende måde.
Hun vil stå for undervisning i udviklingspsykologi, tilknytningsmønstre, krise og traumeforståelse og vil klæde de studerende på til at lave gode vurderinger af egen kapacitet og finde konkrete veje at gå i de sværeste samtaler. Rosa er efteruddannet i mentaliseringsbaseret compassionfokuseret terapi og sikrer et trygt rum til læring, hvor man på ingen måde skal frygte at blive belært eller trigget af skam.
-
Sophie Espe
YOGALÆRER
Vi har glæden af at have Sophie med os som både kommunikationsmedarbejder, studerende og yogalærer. Vi værdsætter Sophies ydmyghed, engagement og tydelighed i alle samarbejdsflader, og hun er en tryg faglig stemme i arbejdet med kropslig fordybelse.Hun varetager yogaundervisning på Akademiets hold (undtagen hendes eget).
Som yogalærer har Sophie en solid viden om nervesystemsregulering og polyvagal teori. Hun går op i at tilpasse og dossere lektionerne til både gruppens og den enkeltes behov, og guider de studerende i at lære deres krop og indre sansninger at kende med en omsorgsfuld nysgerrighed.
Læs mere om Akademiets tilgang til yoga og kropslig fordybelse her
-
Louise Sofie Mortensen
YOGALÆRER
Louise er uddannet psykomotorisk terapeut og yogalærer. Hun varetager sammen med Sophie yogaundervisningen på Akademiet.
De seneste 20 år har hun undervist og behandlet mange forskellige mennesker. Hun har især centreret sit arbejde omkring livets overgange og forandringer. Louise arbejder gennem sin undervisning (og terapi) med at forankre ny læring og viden gennem kroppen.
Louise er optaget af oplevelsen af liv i kroppen – fra helt ind i den enkelte celle til kroppens yderpunkter, hele kroppens sammenhæng og kroppens ressourcer. Hendes undervisning er nærende og sanselig, og hun guider i at undersøge kroppens sansninger uden at det skal se ud eller være på en bestemt måde.
Læs mere om Akademiets tilgang til yoga og kropslig fordybelse her
Forskningsfakultetet
Som en del af uddannelsen til psykoterapeut skal de studerende på Akademiet Indre By gennemføre 5 forskningsmoduler inden den afsluttende eksamen. Forskningsmodulerne varetages af vores kvalificerede undervisere ved forskningsfakultet, som tilbyder de studerende onlineundervisning i de vigtigste emner indenfor videnskabsteori og psykoterapiforskning.
Målet er, at skabe øget bevidsthed om, at hver gang vi modtager en klient i vores praksis, går der et lille forskningsprojekt i gang, hvor vi opstiller nogle hypoteser omkring klienten og klientens behov, som vi løbende monitorerer og tilpasser i vores samtaleforløb
Forkningsmodulerne sikrer kvaliteten og det høje faglige niveau på Akademiet Indre By, og gør psykoterapeut MPF-titlen mere sammenlignelig med de offentlige uddannelser.
-
Dr. Charlotte von Bülow, underviser og PhD M.Education
Charlotte har en Ph.d. i undervisning og besidder et solidt fundament inden for ledelse og undervisning i ledelse. Hun bidrager med omfattende viden om forskning og metoder i egen praksis. Derudover underviser Charlotte som lektor på Bristol Business School, hvor hun fokuserer på ledelse.
Hun er særligt optaget af ledelse som en inkluderende praksis, distribueret ledelse, successionsopbygning, opmærksomhedsetik, håndtering af usikkerhed, negativ kapacitet og innovation i undervisning og læring.
De studerende vil drage fordel af Charlottes engagement i forskningsfeltet, da hun gerne deler sine erfaringer og opnåede resultater. Hun brænder for at fremme rollemodellering og etisk opmærksomhed i ledelse, hvilket vil skinne igennem i hendes måde at møde de studerende på.
-
Dr. Fergus Anderson, underviser, Ph.d. M.Education
Fergus har en Ph.D. i undervisning med fokus på bevidsthed. Han er interesseret i det tænkende menneske og anvender fænomenologi samt førstepersonsmetoder til at undersøge dette emne. De studerende vil drage fordel af Fergus' omfattende ekspertise inden for fænomenologiske forskningsmetoder. Han brænder for at forstå og videreudvikle mikrooplevelser.
-
Finn Janning, underviser og Ph.d. i filosofi
Finn har en Ph.D. i filosofi og besidder stor erfaring som foredragsholder samt udvikler af ledelseskurser og personlige udviklingsprogrammer. Hans fokus ligger på at implementere mindfulness i kombination med vestlig filosofi. De studerende vil drage fordel af hans engagement, som udspringer af den sokratiske lære: Hvilke liv er værd at leve?
-
Jelena Popov, kulturpsykolog og Ph.d.
Jelena er kulturpsykolog, og med en Ph.D. der omhandler overgangen fra studie til erhvervslivet, har hun indgående viden om og fokus på overgange. Hun er optaget af, hvordan psykologiske begreber og ideer kan anvendes til at undersøge læring, arbejde og kreativitet i forskellige sociale praksisser samt bidrage til social retfærdighed.
De studerende vil have gavn af hendes undervisningserfaring og dybe forståelse af forskning.
-
Karen Dons Blædel, psykoterapeut MPF og Ph.d.
Karen er psykoterapeut og har en Ph.D. med fokus på kommunikation, organisatoriske kompetencer og behov. Hendes hovedfokus ligger på stress, angst, konfliktløsning og behandling af mobning. Hun brænder for at hjælpe mennesker i krise, både individuelt og på gruppeniveau.
De studerende vil drage fordel af Karens omfattende erfaring og dybe viden om mennesker i krise samt hendes undervisningserfaring.
-
Niels Viggo Hansen, underviser og Ph.d. i filosofi
Niels er Ph.D., filosof, fysiker og mindfulnesslærer. Han er medlem af lærerstaben på Dansk Psykoterapeutforeningens forskningsmoduler. Niels er optaget af mennesker og fællesskaber samt hvordan man kan fremme den visdom, der findes i disse. Hans tilgang er ydmyg, åben og nøjagtig.
De studerende vil drage fordel af Niels’ åbenhed og den gensidige erfaringsdeling, han tilbyder.
-
Pernelle Rose, psykoterapeut og Ph.d.
Pernelle er psykoterapeut med en kandidatgrad i pædagogik og psykologi. Hun arbejder som familiebehandler i Ballerup og er ekstern lektor på Aarhus Universitet. Med mange års erfaring i at arbejde med børn og deres familier er hun opmærksom på de omstændigheder, der kan påvirke kvaliteten af samspillet.
Pernelle har specialisering i mentalisering, tidlig indsats, sorg og krise samt tidlig tilknytning. De studerende vil drage fordel af Pernelles omfattende viden om forskning og hendes støtte til kritisk vurdering af aktionsforskning i forbindelse med psykoterapi.
-
Søren Willert, underviser, Mag.art.(psych) og lektor Emeritus
Søren er psykolog og lektor emeritus med over 50 års erfaring i universitetsregi. Han beskriver sig selv som en "universitetsbaseret praktiker" og har haft ansvaret for en række psykosociale hjælpefunktioner.
De studerende vil drage fordel af Sørens praktiske erfaring samt hans nysgerrighed omkring menneskers frisættelse og selvforvaltning.
-
Ulrik Houlind Rasmussen, underviser, Ph.d. i filosofi og psykoterapeut MPF
Ulrik er psykoterapeut og har en Ph.D. i filosofi. Han er lektor og fagkoordinator på Københavns Professionshøjskole. Hans arbejde præges af klarhed, integritet og en forundring over at genforbinde sig med sin dybeste væren, samt at vække en ny måde at sanse, mærke, elske og leve på. De studerende vil drage fordel af Ulriks omfattende viden om basale forskningsprincipper og videnskabsteoretiske perspektiver.