Eksamener

Vores 4-årige uddannelse til psykoterapeut med relationsfokus indeholder i alt 4 eksamener, som finder sted årligt på sidste modul.

Alle eksamener på Akademiet Indre By har følgende fokusområder. 

— at støtte op om de studerendes personlige og faglige udviklingsproces 

— at tjekke op på om de studerende tilegner sig de vigtige færdigheder på vejen imod det professionelle arbejde som psykoterapeut

— at skabe et trygt rum for præstation, læring og feedback, og give gruppen indsigt i hinandens processer

Eksamensoversigt

  • Skriftlig opgave og mundtlig eksamination  
    - fokus på faglig og personlig udvikling 

    Skriftlig del:
    De studerende trækker et faglig spørgsmål, som er centralt for 1.årets læring. Emnet skal afdækkes skriftligt i en opgave på 3 normalsider. Det er et krav til opgaven at de studerende laver en grundig faglig redegørelse med flere referencer, så de viser teoretisk forståelse og relevant brug af begreber. Derudover skal de studerende trække tydelige tråde til egne mønstre og udviklingsproces på det personlige plan.  

    Mundtlig del:
    De studerende skal forberede et 5 minutters kort oplæg, hvor der fremlægges perspektiveringer, nye vinkler eller uddybninger af pointer fra opgaven. 

    Der vil være 10 minutters eksamination mundtligt med afsæt i opgaven og oplægget, hvor uddannelsesledere stiller spørgsmål til det faglige og personlige udviklingsarbejde. 

    Den studerende vil efter votering modtage mundtlig feedback, samt vurderingen bestået/ikke bestået. 

    Eksamination med uddannelsesledere.

    Der gives en samlet vurdering og tilbagemeldingen bestået/ikke bestået. 

  • Selvvalgt emne, disposition og mundtligt oplæg med demonstration  
    - fokus på færdigheder i gruppeledelse/professionel samtale.

    Skriftlig del:
    De studerende vælger et emne udfra en liste over relevante emner, laver en problemformulering, og afleverer en disposition for det mundtlige oplæg. I dispositionen skal der også være faglige referencer og begrebsafklaring i det, som de studerende fagligt trækker på. Omfanget er på max 1,5 normalside. 

    Mundtlig del:
    De har 20 min samlet, 10 min til oplæg og 10 min. til demonstration/videoklip af en relevant færdighed ift. enten gruppeledelse eller professionel samtale. Demonstrationen kan foregå live eller vises via videoklip. Til slut har uddannelsesleder og ekstern censor 10 minutter til eksamination. 

    Den studerende vil efter votering modtage mundtlig feedback samt vurderingen bestået/ikke bestået. De studerende vil efter denne eksamen modtage et diplom, der beskriver de tillærte færdigheder, det opnåede kompetenceniveau og de 2 års læringsomfang og hovedtemaer. 

    Eksamination med ekstern censor og uddannelsesleder. 

    Der gives en samlet vurdering og tilbagemeldingen bestået/ikke bestået. 

  • Skriftlig opgave og mundtligt oplæg inklusiv videoklip  
    – fokus på personlig udvikling i rollen som terapeut. 
     
    Skriftlig del:
    De studerende skal skrive en opgave på 10 normalsider ud fra et selvvalgt emne med relevans for de studerendes personlige udviklingsproces som terapeut. Emnet skal understøttes med teori og faglige begreber som afdækkes og analyseres i opgaven. Det er vigtigt, at der indfanges et fokus som peger ind i det personlige landskab med viden om egne faldgruber. Opgaven skal samtidigt vise kendskab til relevante terapeutiske færdigheder, etiske overvejelser i faget og beskrivelse af metodisk fokus. 

    I tillæg til opgaven afleveres transkribering af det udvalgte videoklip som bilag. 

    Mundtlig del:
    Der vil være et mundtligt oplæg, hvor de første 8 minutter er visning af et videoklip, som viser den studerendes arbejde/udvikling i rollen som terapeut. Herfeter er der 8 minutters oplæg fra den studerende, hvor de kan uddybe opgaven, fremhæve centrale faglige/personlige vinkler ift. videoklip, og perspektivere eller nuancere. Til slut er der 8 minutters eksamination. 
     
    Eksamination med ekstern censor og uddannelsesleder. 

    Der gives en samlet vurdering og tilbagemeldingen bestået/ikke bestået. 

  • Større skriftlig opgave og mundtligt oplæg inklusiv videoklip  
    - fokus på faglig udvikling i rollen som terapeut 

    Skriftlig del:
    De studerende skal skrive skriftlig hovedopgave på minimum 40 og maksimum 70 normalsider, hvor den studerende demonstrerer videnskabsteoretisk, psykologiske og terapeutisk forståelse. Dertil kommer en praktisk del hvor det terapeutiske/kliniske arbejde vises. 

     Hovedopgaven skal formidle dokumentation af og forskning i egen praksis. 

    Den kan fx. tage afsæt i et udvalgt klip og transskription af en terapeutisk proces, som analyseres ud fra psykoterapeutisk teori og med psykologiske begrundelser for valg af interventioner. Det er et krav at opgaven indeholder: 

    • Abstract: kort resume af opgaven (både på dansk og på engelsk) 

    • Metode og analyseresultater 

    • Konklusion og perspektivering 

    Det er væsentligt at hovedopgaven indebærer et tydeligt forskningsspørgsmål, som skal besvares med relevant faglig dokumentation, tydelige kilder og brug af litteratur, samt en diskussion af egne valg af metoder. Der skal inddrages metodekritik og refleksioner over bias. Den studerende skal vise evne til at redegøre for og diskutere videnskabsteoretiske retninger og valg, herunder trække tråde til fx epistemologiske, ontologiske grundforståelser og referere til det nutidige landskab på feltet (lignende undersøgelser). Forskningsspørgsmål skal til slut besvares grundigt og med perspektivering til hvorfor besvarelsen er relevant/vigtig. Se bilag 5, som beskriver alle de formelle krav til den afsluttende eksamen. De studerende vil følge de minimumskrav, som er udviklet af DPFO i ”bilag 3”, som sikrer det højeste faglige niveau for psykoterapeuter.  

    Det er vigtigt, at de studerende til denne eksamen viser evnen til at lave relevante faglige og professionelle analyser, vurderinger og selvrefleksioner i eget klientarbejde.

    Mundtlig del:
    Der udvælges et videoklip på 10 minutter som inddrages i den mundtlige eksamen, og som demonstrerer terapeutisk arbejde som er i tråd med opgavens fokus (fx terapimetode). Den studerende har derudover 10 minutters mundtligt oplæg til uddybning, perspektivering og nuancering af faglige/personlige vinkler og til sidst 10 minutters eksamination. 

    Eksamination med ekstern censor og uddannelsesleder. 

    Den afsluttende eksamen vil blive bedømt efter karakterskalaen og den studerende vil modtage feedback mundtligt.

    Bedømmelsen vil tage afsæt i følgende tre hovedområder:
    1. den skriftlige hovedopgave
    2. den terapeutiske demonstration
    3. den studerendes selvrefleksion og personlige udvikling

    Den studerende vil efter afsluttende eksamen modtage et certifikat som indeholder alle relevante informationer om det opnåede kvalifikationsniveau.

Hvis en studerende ikke består eksamen  

Hvis en studerende ikke består sin eksamen, vil der blive indkaldt til en samtale med det formål at støtte den studerende bedst muligt i forberedelsen til en reeksamen. Det skal oplyses at en studerende max kan genindstilles til samme reeksamen to gange. Den studerende betaler selv for de udgifter som der er forbundet med reeksamen.  I nogle tilfælde kan det vurderes, at den studerende har brug for pålagt orlov, mere egenterapi eller supervision for at kunne bestå eksamen. Hvis der er alvorlige bekymringer, har Akademiet Indre By pligt til ikke at indstille den studerende til en reeksamen. 

Sygdom ved eksamener

Opstår der sygdom som forhindrer den studerende i at deltage ved en eksamen, skal den studerende kontakte studievejlederen og meddele dette. Akademiet kan bede om en lægeattest, som skal være sendt og modtaget senest 5 hverdage efter den afholdte eksamen. Er denne lægeattest ikke modtaget inden de 5 hverdage, anses eksamen som ikke bestået og den studerende har derved brugt et af sine forsøg. Udgifter i forbindelse med en lægeattest er selvbetalt. Hvis der fremsendes en lægeattest, er det ikke nødvendigt at skrive opgaven om, men den studerende skal være opmærksom på, at et nyt eksamensgebyr pålægges.  

Klage over eksamener

Vi behandler enhver klagesag alvorligt. Studerende har mulighed for at indgive en klage over eksamen. Klagen skal fremsendes senest 14 dage efter eksamenens afholdelse. Behandlingen af klagen vil blive foretaget af underviseren, ledelsen samt ekstern censor, og den studerende vil modtage svar inden for 3 måneder. Afgørelsen vedrørende klagen kan resultere i følgende udfald: klagen kan afvises, vurderes på ny eller den studerende kan blive bedt om at deltage i en ny eksamen. Ved klagesag betales eksamen af Akademiet og eksamen tilrettelægges så hurtigt som muligt. Afgørelsen sendes skriftligt til den studerende fra Akademiet Indre Bys ledelse. 

Censorkorps ved eksamen

Akademiet Indre By har et eksternt censorkorps bestående af en psykoterapeut MPF, en autoriseret psykolog. samt to censorer med en Ph.D.-grad. For at opretholde et højt fagligt niveau har vi udvalgt censorer med erfaring inden for supervision, egen praksis og som understøtter vores teoretiske fundament.  

Censorernes opgaver inkluderer at sikre overensstemmelse mellem uddannelsens krav og de fastlagte læringsmål. De skal også sørge for, at de retningslinjer, som studieordningen beskriver, bliver overholdt. Deres rolle er at gøre eksamen ensartet og retfærdig for alle studerende samt at bidrage til vurderingen af de studerendes teoretiske og praktiske kompetencer. 

Efter endt eksamen vil censorer få tilsendt et link til evalueringsskema, som har til hensigt at undersøge censorernes vurdering af de studerendes opnåede kompetencer ift. de beskrevne læringsmål. 

Vores censorkorps består af: 

Pernille Hytte Bisgaard, Cand.pæd. i pædagogisk psykologi og psykoterapeut MPF. Hun har arbejdet inden for det terapeutiske område siden 1997 og er specialist i klinisk sexologi med efteruddannelse i ISTDP, Somatic Experiencing SE og EFT.   

Else Marie Schmidt Andersen, cand.psyk. Hun har mange års erfaring med relationelt arbejde i en terapeutisk kontekst, med særligt fokus på par, skilte og sammenbragte familier. Hun har gennemført grundkurset i ISTDP samt en efteruddannelse i EFT.   

Ph.D.-censorer vil bidrage med dybdegående forskningsbaseret viden og erfaring, hvilket yderligere styrker vores censorkorp