“Vi er to forskellige personligheder, med en forskellig faglig baggrund - men vi bærer den samme drøm. Drømmen om at skabe Danmarks dygtigste psykoterapeuter med relationsfokus.”

Rikke Hermansen & Trine Hjorth Bønnerup
Grundlæggere af Akademiet Indre By samt uddannelsesledere og undervisere på uddanelsen.

Om os

Vi er to forskellige personligheder, med en forskellig faglig baggrund - men vi bærer den samme drøm.

Drømmen om at skabe Danmarks dygtigste psykoterapeuter med relationsfokus. Vi er også ens på en lang række parametre. Vi er ærlige, humoristiske, modige og hurtige til at træffe beslutninger. Vi kender hinanden som kollegaer fra vores tid på Center for Familieudvikling, og vi har undervist psykoterapeutstuderende sammen i flere år, og vi brænder for det samme.

Noget af det som virkelig ligger os på sinde, er at skabe et trygt læringsrum, hvor gruppen bliver en del af udviklingspotentialet. Når gruppen er utryg, blokerer det for modet til at træde frem i træning og selvudvikling, men når der er tryghed så kan en psykoterapeutuddannelse have større effekt end flere år i terapi. Vi ønsker at udfordre og støtte vores studerende til at blive de bedste versioner af sig selv, og finde ind til de områder af arbejdet, som de trives allerbedst i. Vi er derfor i tæt dialog med vores studerende, og ønsker ikke at have for store hold eller for mange studerende på én gang - da det bliver på bekostning af nærheden.

Vi har en mission om at være med til at løfte det faglige niveau hos psykoterapeuter med grundig teori, masser af træning og en stor faglig ydmyghed. Derfor fokuserer vi på, at man som terapeut får tilegnet sig flere metodiske tilgange, med fokus på de vigtigste generelle færdigheder, som giver en solid rygdækning til det komplekse arbejde. Vi skaber en ramme for fokuseret selvudvikling, som gør én bevidst om egne styrker og faldgruber. Vi hjælper de studerende til, at man kende deres begrænsinger, og træner også i at tage imod feedback fra klienter, og justere metoden efter hvad situationen kalder på.

Drømmen om et akademi og vejen derhen

Vi har en fælles baggrund som nære kolleger på Center for Familieudvikling, og har derfor i mange år samarbejdet om at udvikle projekter, undervisning, supervisere fagfolk og implementere indsatser på det relationelle felt. Vi har rejst rundt i landet og uddannet børnegruppeledere på skilsmissefeltet, og stået på gulvet sammen i flerfamiliegrupper og fundet kreative veje til at arbejde med fastlåsthed og konflikter. Vi er kommet til at kende hinanden rigtig godt, også privat og personligt, og har derfor valgt hinanden til med bevidsthed om hele pakken i vores samarbejde - inklusiv vores styrker og svagheder. Der var ingen tvivl, da vi valgte at blive partnere, stifte et aps, starte et psykologhus op, og senest da drømmen om et akademi blev realiseret, at vi har tillid til vores evne til at kommunikere og løse de udfordringer vi møder på vejen. Netop fordi vi kender hinanden så godt.

Den fælles nerve i at formidle og skabe levende læringsformater har lange rødder, og vi ved, at vi bidrager med forskellige styrker,  som henholdsvis psykoterapeut og psykolog.

Da vi blev selvstændige hver især gik der ikke længe før vi slog pjalterne sammen og begyndte at udvikle og udbyde supervision, gruppetilbud og undervisning af psykoterapeuter. Drømmen om at finde lokaler som kunne rumme en psykoterapeutuddannelse blev skabt. I en årrække var vi fast tilknyttet Blackbird Institute og havde fornøjelsen af at arbejde med engagerede psykoterapeutstuderende på den meningsfulde vej imod en ny profession. Vi har sideløbende arbejdet terapeutisk og med egne efteruddannelser i nye metoder (IFS og ISTDP), som har været med til at forme det fokus, som er specielt for Akademiet ved Rundetaarn. 

Vi mærkede en tydelig retning i at uddanne fagligt skarpe og alsidige psykoterapeuter med relationsfokus. Vores drivkraft var den samme, men med forskellige udtryksformer og forcer. Hos Trine en stor iver for at tilrettelægge den faglige røde tråd og sammensætte en metodisk stærk værktøjskasse og gode modeller for træning. Hos Rikke et engagement i at tænke øvelser, træningsformer og kontekster for læring. 

Vi er begge konstant nysgerrige på at lære nyt og afprøve nye veje at gå i vores praksis ved siden af rollen, som uddannelsesledere på Akademiet. Det betyder også, at vi har friske og levende eksempler med til undervisningen, at vi ikke bliver rustne og bevarer modet til at gå forrest i demonstrationer og rollespil for vores studerende. Som mennesker er vi begge åbne, selvafslørende og tydelige, og vi er sikre på, at vi kommer til at lære en masse af alle vores studerende.

Vi har meget bevidst skabt et lille akademi med mulighed for at følge de studerende tæt og have et nært samarbejde med vores tilknyttede undervisere. Det er det vi bedst kan li’ og ønsker for vores arbejdsliv, og det er det, vi tænker er nødvendigt for at sikre tryghed og en høj faglig kvalitet og sammenhæng.